TT-nyheder på Leipzig Messen Spiel & Hobby, oktober 2019

Hobbymessen i Leipzig i oktober er ved at udvikle sig til en af de helt store messer for TT-størelsen, idet en række producenter præsenterer deres nyheder her. Modsat Nürnbergmessen (forhandlermesse), er messen i Leipzig en publikumsmesse. Og den ligger lige i TT-størrelsens kerneland, hvor 30-40% af modeljernbaneanlæggene er i størrelse TT (det tidligere DDR).

Jeg vil kun nævne enkelte større nyheder fra messen. Man kan på linksiden her på hjemmesiden se link til de øvrige producenter.

Den store overraskelse i år kom fra firmaet Kühn. De præsenterede nemlig hele to serier personvogne, der har været savnet i TT:

– de tre- og to-akslede rekovogne fra DR i DDR, der i 60-erne blev bygget i flere tusinde eksemplarer, og var udbredt overalt på nettet hos DR i perioden helt frem til starten af 90-erne. Der kommer 4 forskellige vogne i serien: almindelig 3-akslet vogn; 2-akslet vogn hvor nogle af sæderne er fjernet så passagerne kan have fx barnevogne, større kasser eller lignende med (såkaldt Traglastwagen); 3-akslet prototypevogn, der blev lavet i 10 eksemplarer med andet dørarrangement samt en 3-akslet pakvogn. Der mangler således kun en 3-akslet postvogn, men den kommer nok. Vognene udleveres nu i epoke 3 bemaling med hvid stribe. De kommer senere nok både i en overgangsvariant mellem epoke 3 og 4 og som en ren epoke 4 variant. Vognene fra Kühn kan passende afløse Tilligs rekovogne, der blev udviklet for over 40 år siden, og ikke længere er tidssvarende modeller.

– vognsæt med de såkaldte Altenberg-vogne, der blev bygget til den stejle strækning fra Heidenau op til Altenberg (nær Dresden). Vognene blev indsat i 30-erne, og var specielt bygget til den store turisttrafik op til Altenberg, der også var vintersportssted. Vognene kommer i epoke 3 fra DR, samt fra CSD, da en række vogne i krigsforvirringen havnede i Tjekkoslovakiet.

– endelig præsenterede Kühn sit damplok BR 94, en stor saksisk 5-koblet tendermaskine. Den er næsten færdig og kommer i handlen inden jul. Der kommer flere varianter i epoke 1-4 samt som stejlrampelokomotiv bl.a. kendt fra den navnkundige korte stejlrampestrækning til Eibenstock obere Bahnhof. Den strækning egner sig perfekt til model, og er da også flere gange præsenteret i diverse modeljernbanemagasiner og sporplanhæfter!

Link til Kühn nyheder

En anden positiv ting var firmaet Hädl. De præsenterede deres første damplokomotiv, der er langt fremme i bygningen af forme og værktøjer. BR 55 (den preussiske) var et af de mest udbredte tyske damplok fra omkring 1910 og frem til epoke 4. Så der kan laves mange varianter. Tidligere på året bragte PIKO den saksiske BR 55, der ikke er identisk med den preussiske, så nu er vi dækket ind med BR 55. På vognfronten bragte Hädl to lukkede brune godsvogne type Oppeln og type Dresden. Vognene findes allerede hos Tillig, men Hädls udgaver er up to date hvad forme og detaljer angår.

Link til Hädl

Endelig kom TT markedsføreren Tillig med en række nye varianter af allerede kendte vogne og lokomotiver. Endvidere præsenterede Tillig den aktuelle stand for nogle af deres udviklingsprojekter bl.a. DB 3-akslede Umbauwagen samt flere andre person- og godsvogne.

En sidste positiv nyhed angik ROCO. ROCO besluttede tidligere på året at stoppe deres produktion i TT. Der forhandles om, at et andet firma køber ROCOs forme og værktøjer, så produktionen af de efterspurgte modeller i TT kan genoptages. Det er endnu ikke offentliggjort hvem der køber ROCOs TT-forme, men man kan spekulere over Tillig (der tidligere har samarbejdet med ROCO), Gützold eller PIKO. Under alle omstændigheder er det positivt, at loks som BR 120 (Taigatrommler), BR 132 (Ludmilla) og damplok BR 44 atter kommer i produktion i TT.