Om TT størrelsen 1:120

Her kan du læse om hvad modeljernbaner i størrelse TT er samt lidt TT-historie

Før 2. Verdenskrig var modeljernbaner i ret stor skalastørrelse, 1 (1:32), 0 (1:45) og H0 (Halv-nul 1:87). Efter krigen steg behovet for modeljernbaner i mindre størrelser, da flere og flere “almindelige” mennesker gerne ville have en modeljernbane på begrænset plads, og størrelse TT (Table Top = Bordplade) blev født i USA af H.P. Products. Skalaforholdet var 1:120 og sporvidden 12 mm.

Kort tid efter fulgte to europæsike producenter efter, nemlig Rokal i Vesttyskland og Triang i Storbrittanien. Størrelsen fik stor udbredelse i 50-erne, og omkring 1960 kom den Østtyske (DDR) producent Zeuke til.

TT blev i 60-erne udsat for stigende konkurrence fra den mindre N skala (1:160) med 9 mm sporvidde. I midten af 60-erne var det slut med Triangs TT produktion og i 1969 gik også Rokal konkurs.

I DDR og det øvrige Østeuropa (samt eksport til Vesteuropa bl.a. Danmark) havde Zeuke et stadigt voksende marked, og sortiment, sporelementer mv. blev kontinuerligt udbygget. I 1972 blev Zeuke nationaliseret, og blev fremover markedsført som VEB Berliner-TT-Bahn (kort BTTB). I 80-erne var BTTB blandt Europas største modeljernbaneproducenter.

Efter murens fald brød BTTB marked i Østeuropa sammen, og i 1994 gik efterfølger firmaet BTTB Zeuke GmbH i betalingsstandsning. TT-størrelsens redningsmand blev Hans-Jürgen Tillig, der i 1994 opkøbte BTTB Zeuke GmbH, og dannede TILLIG.

Siden 1994 er TILLIG den førende producent med to sporsystemer(Modelspor og Balastspor) og et stort udvalg af lokomotiver og vogne mv. TILLIGS modeller kan naturligvis digitaliseres, udstyres med lyd. etc, og produkterne er på højde med det bedste i H0.

Andre førende producenter er i dag gået ind i TT bl.a. PIKO, Kres, Kühn m.fl. Du kan finde link til de vigtigste TT-producenter på siden med link her på siden.