En rejse på TT-anlægget Bärenburg (NB – upload af fotos kan tage lidt tid!)

 

Ankomst til Bärenburg Hbf. (Hovedbanegård)

Vores rejse starter i byen Bärenburg en dag omkring 1970 – jernbanehistorisk altså overgangen mellem epoke III og IV og baneforvaltningen er DR (Deutsche Reichsbahn). Bärenburg ligger i den sydlige del af det tidligere DDR/Østtyskland et sted i Sachsen/Thüringen. Bärenburg er en større distriktsby, med en hel del industri og handel, og en heraf følgende intensiv jernbanetrafik.

På vores rejse ankommer vi til hovedbanegården med den nye s-bane, som forbinder de nye forstæder med den gamle bykerne. Trækkraften på s-banen er endnu diesellokomotiver af BR 118 (V180) og vognmateriellet er de to-etages personvogne, der var så karakteristiske for nærtrafikken hos DR. S-banen vil senere blive elektrificeret. Der køres med vendetogskørsel på s-banen, hvorfor det ikke er nødvendigt at omrangere lokomotiverne på endestationen. De to perronspor til s-banen er beliggende i et højere niveau end hovedstrækningens perronspor, og er forbundet med disse via en gangbro. Fra banegårdsforpladsen har man også forbindelse med en sporvognslinje, som transporterer rejsende videre gennem den gamle bykerne.

 

Figur 1: Bärenburg Hbf. med s-bane og sporvogn

 

Afgang fra Bärenburg

Fra s-bane perronen begiver vi os ned på hovedstrækningens perroner. Der er fire gennemgående hovedspor, samt et blindspor. Blindsporet benyttes til en lokalbanes vendetog (SVT 137/145 samt skinnebusser), mens de fire gennemgående spor benyttes til ekspres- og persontog og til gennemkørende godstog. Efter vi har sat os til rette i det ventende persontog har vi udkørsel mod højre. Straks ved udkørslen passerer vi på venstre hånd det lokale bryggeri, som har sit eget fabriksspor til ølvogne, samt hovedbanegårdens signalpost på højre hånd.

 

Efter signalposten passerer vi på venstre hånd Bärenburgs nyeste boligkvarter. Højhuse og boligblokke i DDR-stil kombineret med forretninger. Det nye boligkvarter betjenes af s-banen fra hovedbanegården. S-banen er anlagt på en banedæmning, og passerer hen over hovedbanen på en bro.

 

Figur 2: Nyt boligbyggeri med s-bane

 

Efter at have passerer det nye boligkvarter kommer vi ud i det åbne land. For at organisere trafikken på den meget trafikkerede et-sporede hovedbane er der herude anlagt en overhalingsbanegård. Der er her et gennemgående strækningsspor samt fire overhalingsspor; 2 i hver kørselsretning. Overhalingsbanegården benyttes i hovedsagen af godstog, som her kan vente med person- og eksprestog passerer på hovedbanen.  Langs banen løber hovedvejen til Bärenburg i retning Dresden, ligesom her en marker tilhørende det nærliggende LPG (landbrugskooperativ).

 

Motorvej

Efter at har passeret overhalingsbanegårdens signalpost krydser banen motorvejen på en moderne betonbro. Umiddelbart nedenfor broen er der på motorvejen en rasteplads med toiletter og en MITROPA-kiosk. Motorvejen er en dele af transitvejene mellem Vest-Berlin og Vest-Tyskland, og holdes derfor også under opsyn af politiet (Volks Polizei) i deres nyeste Wartburg-model. Rastepladsen benyttes både af personbiler, busser og transit-lastbiler, herunder biler fra det statslige speditionsfirma Deutrans.

 

Figur 3: Motorvej med rasteplads og MITROPA-kiosk

 

Umiddelbart efter motorvejen passerer vi på venstre hånd en bade- og teltplads for naturister (FKK). Her er altid noget at se på!

 

Figur 4: FKK telt- og badeplads

 

På højre hånd ligger nu et militært øvelsesområde, hvor der er et strengt fotoforbud!! Vi kan dog mellem træerne skimte et par kampvogne fra NVA, som er ved at gøre sig klar til øvelse.

 

Mine og Hagenau

Toget nærmer sig nu den landlige station Hagenau. Inden vi kommer til Hagenau passerer vi dog først en større mine. I minen udvindes malm til anvendelse i metalindustrien. Fra minen transporteres malmen i firakslede selvtømmevogne (type OOt) samt almindelige firakslede åbne godsvogne (type Eas) til EKO (Eisen Kombinat Ost) Eisenhüttenstadt – trækkraften er enten diesellokomotiver af type V200/BR120 eller damplokomotiver af type 52 eller 44.

På mineområdet er der flere større bygninger til udvinding og læsning at malmen. Minen råder over sine egne diesellokomotiver af typen V75/BR107, som bringer vogne til og fra stationen Hagenau. Herfra overtager DR lokomotiver den videre transport af vognene, der som regel køres i heltog. DR lokomotiverne udgår fra remiseanlæget i Bärenburg, og kører til og fra Hagenau som maskinløb uden vogne

 

Figur 5: Minen ved Hagenau

 

Hagenau er en lille provinsby, der er meget præget af transporten af malmvogne, samt af pendlertrafikken til og fra minen. Stationsbygningen i Hagenau er opført i røde mursten omkring århundredeskiftet i en for området lidt atypisk preussisk stil. Hagenau har tre gennemgående spor, så der også her kan foretages overhalinger af godstog.

 

Viadukt og floddamper

Efter udkørslen fra Hagenau passerer vi under motorvejsbroen og nærmer os nu rejsens mest spændende landskab – den store viadukt over den lille flod Bären Au, som ved viadukten løber ud i en biflod til Elben. Bifloden og dalen op langs Bären Au er et yndet udflugtsmål for vandrere og naturelskere.

Nedenfor viadukten er der en anløbsbro for flodbåde, som i sommermånederne sejler udflugtsture på floden. Netop som vi passerer viadukten er udflugtsbådenDresden” ved at lægge til ved anløbsbroen. Ovenfor anløbsbroen er der en restaurant med udsigtstårn, hvorfra man har en fantastisk udsigt over det naturskønne landskab. Går man ind i dalen, vil man som det første passere den romantiske vandmølle, hvor der også er et spændende plante- og dyreliv.

 

Figur 6: Viadukt med udflugtssted og floddamper

 

Efter viadukten passerer toget gennem en klippeslugt – øverst på klipperne er en stor TV- og radiomast.

 

Alt Mittweida

Straks efter klippeslugten kommer vi til forstaden Alt Mittweida. Det var tidligere en selvstændig småby, men er i dag vokset sammen med Bärenburg. I Alt Mittweida er der mulighed for at tog kan overhale hinanden. Her holder endvidere et af de populære museumstog med de festligt farvede personvogne.

Byen er i dag præget dels af moderne boligblokke fra 60-erne, dels af en hel del industri.

 

Figur 7: Alt Mittweida by

 

I tilknytning til stationen i Alt Mittweida ligger Bärenburgs godsbanegård. Her er læssespor samt en portalkran til omladning af tungt gods og containere mellem togvogne og lastbiler. Der er travlhed på godsbanegården når alle Bärenburgs virksomheder skal forsynes med materialer – jernbane var på det tidspunkt den vigtigste transportgrem i DDR.

 

Figur 8: Godsbanegården mellem Alt Mittweida og Bärenburg

 

Efter at have passeret godsbanegården bliver hovedbanen ført op på en banedæmning – på venstre hånd kører vi bag om den store rundremise, mens vi på højre hånd har to større virksomheder og en del af Bärenburg by. Begge virksomhederne har egne tilslutningsspor, ligesom en af Bärenburgs nærtrafiklinier ender her.

De to virksomheder er et store kemiværk, som betjenes med tankvogne, og en samlefabrik for lastbiler, hvor delene til lastbilerne leveres med tog – og de færdige lastbiler transporteres ud i den vide verden på godsvogne.

 

Figur 9: Kemiværket ved Bärenburg

 

Remiseanlæg

Hovedbanen fortsætter nedad på dæmningen, og vi har herfra udsigt over Bärenburgs remiseanlæg og opstillingssporene for persontog.

 

Nærmest dæmningen er et trinbræt for nærtrafikken, samt opstillingsspor for hjælpetog samt udrangerede lokomotiver – her kan jernbaneentusiasterne gå på jagt og finde sjældne lokomotiver, som ikke længere er i drift.

Bag dem ligger opstillingssporene for personvogne. Her er et bredt udsnit af stammer med personvogne, forskellige spise- og sovevogne samt vogne fra udenlandske baneforvaltninger.

 

Figur 10: Opstillingsspor ved remiseanlægget

 

Remiseanlægget domineres af den store kulkran med lagerbunker, som kan betjene to spor, samt slaggeanlægget. Her er også den uundværlige drejeskive og den store rundremise. Her er altid hektisk aktivitet!

På remiseområdet findes også en to-sporet remise for rangermaskiner, samt anlæg for ekspres og stykgods.

Bag hele remiseanlægget ser man en del af bykernen i Bärenburg med brandstation og trafiklys. Her ender også sporvognslinien fra Bärenburg Hbf.

 

Figur 11: Drejeskive og rundremise

 

Figur 12: Kulkran ved remiseanlægget

 

Bärenburg Altstadt

Efter remiseanlægget passerer vi på venstre hånd en del af Bärensburg historiske bykerne. Her er krydsningsspor for sporvognen, Biergarten med hygge samt Bärenburgs gamle kirke med gravsteder og bryllup.

 

Figur 13: Bärenburg Altstadt med krydsning af sporvogne

 

 

Figur 14: Bryllup i kirken ved Bärenburg Altstadt

 

Vores rejse nærmer sig afslutningen. Vi er tilbage på Bärenburg Hbf. Og kan nu fortsætte med S-tog eller sporvogn til vores endelige bestemmelsessted..

 

Vi håber du har haft en behagelig rejse på vores TT-modulanlæg!!!